رکورد شکنی در لیگ قهرمانان اروپا

توتی مسن ترین گلزن تاریخ فوتبال قاره سبز

من رومی به دنیا آمدم و رومی خواهم مرد. هرگز این تیم یا شهرم را ترک نخواهم کرد.
کد خبر: ۱۴۲۳۹۴۸
تعداد بازدید : 39

فرانچسکو توتی فوتبالیست حرفه‌ای سابق ایتالیایی که تنها برای رم و تیم ملی ایتالیا بازی کرد، امروز چهل و هفتمین سالگرد تولد خود را جشن می‌گیرد. توتی یک گلزن پرکار بود و به عنوان یکی از بهترین بازیکنان ایتالیا در تمام دوران شناخته می‌شود. مهارت‌ها و تکنیک‌های او باعث شد تا بتواند موقعیت‌های هافبک تهاجمی، مهاجم دوم و مهاجم تنها یا وینگر را اشغال کند. این بازی‌ساز همچنین به خاطر دید و خلاقیتش در پاس دادن در محدوده کنترل توپ شهرت داد. توتی از شهرت و محبوبیت فراوان خود برای کمک به مردم نیز بهره گرفته است. در سال 2003 فرانچسکو سفیر بشردوستانه یونیسف و دهکده‌های کودکان فیفا شد. او برای جمع‌آوری کمک‌های مالی، دو کتاب جوک پرفروش و خودآگاه منتشر کرد که حاوی جوک‌هایی بود که مردم محلی اغلب درباره او و هم‌تیمی‌هایش می‌گفتند.

همچون بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای، توتی نیز به درآمد ناپایدار فوتبال بسنده نکرد و چندین تجارت مختلف راه‌اندازی کرده است. توتی تعداد زیادی برند و شرکت تحت نام خود دارد. این کارآفرین فوتبالی آکادمی فرانچسکو توتی، مدرسه فوتبال توتی و یک تیم مسابقه موتورسیکلت به نام «توتی تاپ‌ اسپرت» را ایجاد کرده است. توتی همچنین یک کمپ فوتبال برای کودکان دارای معلولیت تاسیس کرده است. این فوتبالیست سابق در فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی مختلفی نیز حضور داشته است. توتی در سری بازی‌های ویدیویی فیفا شرکت کرده و به همراه همسرش در یک قسمت از انیمیشن سیمپسون‌ها صداپیشگی کرده است. چه در دوران حرفه‌ای و چه در دوران بازنشستگی توتی در تبلیغات متعددی شرکت کرده است. او سفیر برند بسیاری از شرکت‌ها مانند نایک، دیادورا، ودافون و پپسی بود.

•  در هشت سالگی فوتبال را آغاز کرد و جوزپه جیانینی کاپیتان سابق رم را می‌پرستید.
•  در سال 2000 توتی نشان «شایستگی جمهوری ایتالیا» را دریافت کرد که بالاترین درجه افتخار در ایتالیا به دلیل شایستگی به دست آمده توسط ملت است.
•  در سال 2009 به راه اندازی یک کمپین جدید برای ترویج فوتبال کودکان رها شده و پذیرش آنها کمک کرد.
•  فیلم مستند «نام من هست» به افتخار او در سال 2020 توسط الکس اینفاسلی ساخته شد که دستاوردهای توتی را به عنوان یک فوتبالیست حرفه‌ای سابق به نمایش می‌گذارد.
•  توتی در طول زندگی خود افتخارات زیادی کسب کرده است. او برنده یازده جایزه اسکار دل کالچو از اتحادیه فوتبالیست‌های ایتالیا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها